Grekisk queer sci-fi opera med livesång!

Lördag 8 oktober, kl 17.30, Färjeterminalen, Stadshamnen 26

För första gången i Cinema Queers historia – en grekisk queer sci-fi opera!

En retro-futuristisk berättelse av utopisk politik, ideologiska konflikter, övernaturliga ledare och totalitära spektakel. Cyberpunkens queera pirater mot normregnbågshomokapitalister. Revolution kontra reformation; logik kontra affekt. Fängslandet av post-internets identitetspolitik genom en samtida syn på den grekiska mytologin om Orpheus. Hänger du med? Det är självklart en opera om den första homosexuella premiärministern i Grekland som kämpar med att bära arvet från queerhistorien i en tid som präglas av sanningsskepsis och högerextrem dystopi!

2018 misshandlades queeraktivisten Zak Kostopoulos till döds i Aten. Han attackerades först av civila och sedan kom polisen och avslutade. Ur denna tragedi, och det komplexa sociala systemet som möjliggjorde dödsfallet – blev inspiration för operan ORFEAS2021 av skaparduon FYTA. Operan, en av-och-omskrivning av Monteverdis opera LÓrfeo från 1607 skulle haft urpremiär på den Nationella Teatern av Grekland men pandemin satte stopp för det och det blev en film istället.

FYTA är en konceptuell audiotextuell performance-duo bestående av Fil Ieropoulos och Foivos Dousos. Sen 2012 har de deltagit i ett flertal evenemang som performers men även som curatorer. Tillsammans grundade de det queera musikbolaget Fytini (med över 30 skivsläpp) och konst-performace-plattformen Sound Acts (med över 80 artister i Aten) och har gjort många fler projekt för den lokala queera konstscenen. 

Vi har även äran att presentera vår svenska queera operasångerska Isabella Lindström, som kommer att introducera filmen med ett framträdande, ackompanjerad av Olga Tomilina.

Efter filmen bjuder vi upp till ett efterföljande samtal om opera som queert uttryck tillsammans med manusförfattaren och ena skaparhalvan, Foivis Dousos, producenten Alex Dimitriou tillsammans med Isabella Lindström och modereras av operasångaren och operaforskaren Tove Dahlberg.

Operan och efterföljande samtal är ca 120 minuter långt och på engelska.