Galleri Korvfabriken

30 sep  – 5 okt / Korvfabriken, Styckmästargatan 6 /
Tisdag-torsdag 17:00-21:00 / fredag-lördag 17:00-sent / söndag 12:00-19:00
Utställningen är gratis – akterna kräver enkelbiljett eller festivalpass

Korvfabriken och Cinema Queer går samman och skapar Galleri Korvfabriken: en förstoppande mötesplats där idéer mals ner, blandas och stoppas i helt nya skimrande skinn.

Samarbetet resulterar i en grupputställning som spänner från skulptur och installation till performance och video.

Korvfabriken är en ateljéförening grundad av sju professionella konstnärer med visionen att skapa ateljéplatser, verkstäder och en konstscen i Slakthusområdet. Verksamheten är inhyst i en före detta korvfabrik som renoverats och utrustats för konstnärligt skapande. Här ryms verkstäder för metall, trä, glas och multimedia, där man både utvecklar sina egna projekt och välkomnar externa konstnärer. I dag har Korvfabriken medlemmar med praktiker som sträcker sig över skulptur, installation, performance, ljud och video.

Under festivalveckan flyttar bland annat Homografiska museet in. De som vanligen har sin hemvist i Fengersfors djupa skogar kommer nu slå upp dörrarna hos oss. Museet förvaltar och vårdar en unik samling bestående av konst, föremål, dokument och arkivhandlingar. Det är ett fysiskt, digitalt och ambulerande museum som visar en utopisk världsbild där representation, mångfald och variation är nyckeln, och som ständigt påminner oss om att historien alltid är subjektiv, beroende på vem som berättar och vem som lyssnar.

Under veckan presenterar vi även performanceverk av AnnaLeena Prykäri, Zafira Vrba Woodski, Hanna Kisch och Shirley Harthey Ubilla och mycket annat.

Söndagen avslutar vi på bästa möjliga bakissätt: en storslagen brunch i samarbete med Trans Fest Stockholm. 

Utställningarna på Galleri Korvfabriken är gratis men för performance krävs biljett eller festivalpass! 

Och glöm inte  – livet är för kort för dålig korv!

Medverkande konstnärer:

Hanna Kisch söker efter mellanrum och gränsland i sitt arbete med kostym och scenografi. I sewer tar hon hjälp av sin partner in crime och lover; performern Shirley Harthey Ubilla. Som trans och queer butch of color intresserar sig Shirley just för mellanrum och hen utforskar ofta tillståndet, eller ögonblicket då något är på väg att förvandlas till något annat. Tillsammans vill dom utforska kloakerna på korvfabriken.

Lior Nønne Malue Hansen är en dansk konstnär som arbetar med storskalig skulptur och installationer som utforskar ekologi, politik, poetik, psykologi och motsägelserna i att vara människa i det sena stadiet av kapitalismen. Hennes verk engagerar sig i kasserade material och blottlägger deras latenta potential som ett sätt att ifrågasätta system av värde och funktion. Genom att förena poetisk absurditet med taktil precision framstår hennes arbeten ofta som en surrealistisk kollision mellan nöjesfält och skrotgård – något som framkallar både sårbarhet och motståndskraft.

Utbildad vid Kungl. Konsthögskolan i Stockholm samlar, återuppbygger och reflekterar hon – och konstruerar lager på lager av världar som inte bara frågar vad det innebär att känna, utan också hur vi egentligen förstår allt detta.

Picture:
I CONTINUOUSLY BREAK MY BODY TRYING TO DEAL WITH THIS TRAIL OF TRAUMA YOU LEFT BEHIND, THE LEAST YOU COULD DO IS PAY ME (2022)

Installation i Århus, Danmark
Foto: konstnären

Marcus Bergmans arbete utforskar relationen mellan den marginaliserade individen och dödlighet, och undersöker hur denna koppling sträcker sig till bredare teman som utdöende, okonventionell kärlek och den mänskliga kroppens framtid och existens. Detta gestaltar han genom skulpturala installationer som via vaxets inneboende agens navigerar frågor om ärvd smärta, historieskrivning och materialitetens språk bärande egenskaper.

Marcus Bergman (född 1993 i Mölndal) är en konstnär verksam i Stockholm, och tog sin masterexamen vid Kungl. Konsthögskolan 2024. Bergmans verk har visats i både solo och grupputställningar, däribland på Artipelag och Coulisse Gallery.

Moa Johansson (extern) THE LESBIAN FIRST AIDER är ett spekulativt konstverk centrerat kring en jeansväst, tillverkad av två par återbrukade jeans, täckt av fickor i olika storlekar och upphängd på en metallgalge för att kunna betraktas från olika håll. Bredvid västen står ett podium med tygrester och textilpennor. Besökare uppmanas att reflektera över vilka verktyg som behövs i krissituationer för att skapa kollektiv omsorg, ömsesidigt stöd och icke-hierarkiska nätverk. Varje person uppmuntras att skriva sitt valda “verktyg” på en tygbit och stoppa i en av västens fickor. Verktygen kan vara praktiska föremål som ett sykit eller Sara Ahmeds bok ‘Queer Phonomenology’, men också mer abstrakta bidrag som skämt, första hjälpen-kunskaper eller vänlighet. Med tiden fylls fickorna med bidrag, och västen blir en växande, gemensamt uppbyggd “verktygslåda”. Alla insamlade tygbitar kommer efter utställningen att sys ihop till ett nytt konstverk (detta kan inkluderas som ett avslutande performance om möjligt). 

Nicole Khadivi (f. 1998) är en stockholmsbaserad konstnär som arbetar med video samt installationer där ljus, glas, och rörelse samspelar i optiska maskiner som utforskar perception, minne och människans relation till teknologi. Genom gravyr i glas, reflektioner, videoverk och rumsliga animationer skapar hon verk som rör sig mellan beständighet och flyktighet. År 2025 visar hon sin första institutionella soloutställning After Home på Uppsala konstmuseum samt deltar i grupputställningen Vera Was Here på Accelerator i Stockholm.

Bild: Seen From Somewhere, 2023
Foto: Jean-Baptiste Béranger

Olga Krüssenberg (f. 1995) arbetar med rörlig bild och installation. Hon har en masterexamen i fri konst från Kungl. Konsthögskolan i Stockholm och har studerat dokumentärfilm vid Biskops Arnö och Ölands folkhögskola. Hennes filmer har visats på International Film Festival Rotterdam, Tempo Dokumentärfestival, Tromsø International Film Festival och tävlat i Startsladden på Göteborg Film Festival, Sveriges största kortfilmstävling.

Sara Ekholm Eriksson arbetar med skulptur och installationer i gränslandet mellan människa och natur. Hennes verk undersöker tid, ekologi, metamorfoser och människans relation till naturen.

Fotograf: Laslo Strong

Sofia Priftis är multidisciplinär konstnär och arkitekt, verksam i gränslandet mellan kropp, rum och sociala ritualer. Hennes verk tar ofta form av temporära konstruktioner, textila strukturer eller lekfulla objekt som inbjuder till deltagande. Hon använder humor, lek och poesi som verktyg för att sätta normer i dallrande rörelse. I sitt konstnärskap återkommer hon till kroppen som landskap och som politisk arena. Med små förskjutningar i material och form öppnar hon för både skratt och eftertanke.

Verket:
”Spända käkar”, 2024
Foto – Jean-Baptiste Béranger

Sofia Zwahlen (f. 1992 i Sigtuna) arbetar med skulptur och installation i sitt undersökande av begreppen natur, kunskap, kroppslighet och känslor. Hon har en masterexamen från Kungl. Konsthögskolan och har tidigare ställt ut på bl.a. Färgfabriken, Stockholm och Skissernas Museum, Lund.

Hanna Kirsch

Lior Nønne Malue Hansen

Marcus Bergman

Moa Johansson

Nicole Khadivi

Olga Krüssenberg

Sara Ekholm Eriksson

Sofia Priftis

Sofia Zwahlen

fagel 2